Newslettery
Weź udział w wysłuchaniach. Wyraź swoje zdanie!
Koleżanki i Koledzy!
Przesyłam dwie charytatywne oferty wsparcia, które przekazały ZNP „Gazeta Wyborcza” i firma ORANGE, o których informowaliśmy podczas zebrań w Rejonach.
1. Porady prawne dla nauczycieli i pracowników oświaty w "Wyborczej"
Redakcja "Gazety Wyborczej" podjęła współpracę z dwunastoma dużymi kancelariami.
Zaproponowała nam, aby nauczyciele i pracownicy oświaty, którzy mają wątpliwości i nie mogą odnaleźć się w nowych przepisach – korzystali z tej darmowej pomocy prawnej.
Wystarczy napisać e-mail na adres: listy@wyborcza.pl do "Wyborczej".
Redakcja przekaże pytania uznanym prawnikom, którzy odpowiedzą na nie.
Odpowiedzi zostaną opublikowane na Wyborcza.pl.
Na pytania czekają specjaliści z kancelarii prawnych:
- Clifford Chance,
- Dentons,
- DZP,
- FGGK,
- Gide Loyrette Nouel,
- Greenberg Traurig,
- Jagodziński Skrzypek,
- Pietrzak Sidor & Wspólnicy,
- PwC,
- Rymarz Zdort,
- Sołtysiński Kawecki & Szlęzak,
- Wardyński i Wspólnicy
Jak uzyskać poradę prawną?
1. Opisz problem i wyślij e-mail na adres: listy@wyborcza.pl do "Wyborczej".
Routery dla uczniów
Firma Orange poinformowała nas, że chce przekazać około 1000 routerów najbardziej potrzebującym uczniom bez dostępu do internetu.
Firma chce je przekazać szkołom jako darowiznę, wysyłając w jednej paczce około 50 routerów i poprosiła nas o informacje, w jakich regionach kraju ta pomoc jest najbardziej potrzebna. P
o otrzymaniu szczegółowych informacji od Orange napiszę, jak zaplanowano nabór szkół do tego projektu.
Jadwiga Aleksandra Rezler
Prezes Okręgu Śląskiego ZNP
Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy 28 kwietnia 2020 r.
W załączeniu kolejna wersja ustaw antykryzysowych. Z pobieżnej analizy wynika, że główna zmiana to zwiększenie mechanizmami wsparcia dla firm do 10 pracowników na firmy do 49 pracowników.
Główne cele Tarczy Antykryzysowej to ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach. Nowe regulacje wchodzą w życie 1 kwietnia br. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS.
Materiały dotyczące świadczeń postojowych dla osób prowadzących działalność gospodarczą (RSP-D):
Materiały dotyczące świadczeń postojowych dla osób wykonujących umowy cywilnoprawne (RSP-C):
Materiały dotyczące zwolnienia z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek za marzec-maj 2020r. (RDZ):
Materiały dotyczące ulg w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty należności z tytułu składek)- (RDU):
Koleżanki i Koledzy Prezesi Oddziałów ZNP,
wczoraj (12 marca) Związek Nauczycielstwa Polskiego zwrócił się do ministra edukacji o pilną nowelizację rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, ponieważ ten akt prawny stanowi wyłącznie o zawieszeniu zajęć, a nie zamknięciu szkół i placówek oświatowych.
Niestety minister Dariusz Piontkowski nie zareagował, dlatego związek zwróci się dzisiaj do premiera Mateusza Morawieckiego o natychmiastowe podjęcie decyzji w sprawie zmiany treści ww. rozporządzenia.
PENSJE NAUCSZYCIELI Z BUDŻETU
Przypominamy o naszej obywatelskiej inicjatywie, która jest w Sejmie od 4 lat i domagamy się od Marszałka Sejmu natychmiastowego wznowienia prac nad projektem "Pensje nauczycieli z budżetu". Czytaj więcej na stronie:
REKRUTACJA DO PROJEKTU
Rozpoczynamy rekrutację uczestniczek i uczestników do projektu „Wsparcie dla przedstawicieli pracowników w instytucjach dialogu społecznego kluczem wzmocnienia potencjału kluczowych partnerów społecznych w Polsce”.
Jest on realizowany w partnerstwie z Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych i Federacją Związków Zawodowych Metalowców i Hutników. Celem projektu jest znaczące wzmocnienie wiedzy, kompetencji i umiejętności przedstawicieli ZNP w ciałach dialogu społecznego.
W ramach projektu będą realizowane szkolenia prawne (znajomość prawa, procedur i regulacji) jak i te z zakresu umiejętności „miękkich” (umiejętności prowadzenia dialogu, negocjacji, formułowania argumentów, wzmacnianie asertywności, przekonywanie do własnego punktu widzenia, itp.). W szkoleniach mogą wziąć udział osoby zaangażowane w prace wojewódzkich rad dialogu społecznego, wojewódzkich rad rynku pracy, powiatowych rad rynku pracy, komitetów monitorujących i innych ciałach dialogu społecznego i te, które są przygotowywane do udziału w nich.
Więcej informacji o projekcie wraz z formularzem rekrutacyjnym znajdą Państwo na stronie ZNP, link poniżej:
POSTĘPOWANIA DYSCYPLINARNE
Dyscyplinarki: co gwarantuje Karta a co Kodeks pracy
Z komunikatu oświatowej Solidarności (16.01.2020) wynika, że „S” popiera bardzo drastyczne rozwiązanie dla nauczycieli: jest za „likwidacją rozdziału 10 Odpowiedzialność dyscyplinarna” Karty Nauczyciela. Brzmi może dobrze, ale niesie ze sobą fatalne skutki.
Brak postępowania dyscyplinarnego oznacza, że:
- o zwolnieniu nauczyciela zdecyduje jednoosobowo dyrektor, a w przypadku dyrektora szkoły – organ prowadzący,
- nauczyciel lub dyrektor od razu straci pracę z art. 52 Kodeksu pracy (to tzw. „dyscyplinarka”)!
Przepisy o odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, które obowiązują od 1 września 2019 r., należy zmienić, bo są nieprecyzyjne. ZNP chce je ucywilizować: przygotowaliśmy już odpowiedni projekt i złożyliśmy go w Sejmie.
Specjalnie dla Kolegów i Koleżanek przygotowaliśmy porównanie rozwiązań zagwarantowanych w Karcie Nauczyciela i rozwiązań opisanych w Kodeksie pracy z punktu widzenia pracowników i uczniów. Oto kilka przykładów:
• Karta Nauczyciela: Pozostawanie w stosunku pracy przez cały okres postępowania dyscyplinarnego
Kodeks pracy: Rozwiązanie stosunku pracy ze skutkiem natychmiastowym
• Karta Nauczyciela: utrzymanie prawa do wynagrodzenia lub do częściowego wynagrodzenia w przypadku zawieszenia (zwracanego po uniewinnieniu) w czasie trwania postępowania dyscyplinarnego
Kodeks pracy: Brak wynagrodzenia.
Więcej przykładów w załączniku: